로봇을 활용한 초등학교 프로그래밍 교육 설계

Design of Programming Education Model Using Robot

  • 김세훈 (대구교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 유인환 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Se-Hun (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education) ;
  • Yoo, In-Hwan (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2010.12.29
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

매우 빠르게 발달하는 정보 통신 기술은 이 시대에 살고 있다면 누구나 누리는 기술이다. 이러한 시점에서 현장에서 행해지는 정보 통신 기술의 핵심이 되는 컴퓨터 원리 교육이 얼마나 잘 이루어지고 있는가에 대해 검증할 필요가 있다. 본 논문에서는 컴퓨터 원리 교육에서 가장 중요하게 다루어지는 프로그래밍 학습에서 기존의 문제점을 분석하고 로봇을 이용한 프로그래밍 교육을 설계하였다. 그렇게 하여 궁극적으로는 기존의 프로그래밍 교육을 대체하고 학생들의 창의력, 사고력, 문제해결력을 높이는데 기여하고자 한다.

We are taking advantage of the information and communications technology in every field of life at the moment. At this point of view, it is necessary to verify how the information technology performing properly in the education field. This paper is to analyze it and point out the problems in the significant programing study and map out the utilizing of Robot programing education based on the computer principle education. Therefore it is contributed to raise ingenuity, ability to think, problem-solving ability for the students as replacing old programing education with Robot programing education.

키워드