Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2011.10a
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- Pages.621-624
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- 2011
A Design of Marker-Based Augmented Reality System Structure using Object Removal Technique
객체 제거 기법을 활용한 마커기반 증강현실 시스템 구조 설계
- Kim, Dong-Hyun (Hannam University) ;
- Jung, Sung-Mo (Hannam University) ;
- Lim, Ji-Hoon (Hannam University) ;
- Cagalaban, Giovanni (Hannam University) ;
- Leem, Hyo-Young (Hannam University) ;
- Geun, So-Geol (Hannam University) ;
- Kim, Su-U (Hannam University) ;
- Kim, Seok-Soo (Hannam University)
- 김동현 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 정성모 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 임지훈 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 지오바니 카갈라반 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 임효영 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 근소걸 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 김수우 (한남대학교 멀티미디어학과) ;
- 김석수 (한남대학교 멀티미디어학과)
- Published : 2011.10.26
Abstract
Recently, augmented reality is divided into broadly marker based and markerless based as part of HCI (Human Computer Interaction). Markerless based is augmented object using natural features in real-world environment. On the other hand, Marker based is use to calculate easily the coordinates and exactly augmented object using flat marker of rectangular. However, marker-based image is provided due to the presence of the marker in a markerless, giving users a more less realistic and immersive view. In this paper, We research about combined diminished reality and augmented reality for Marker-Based Augmented Reality System Structure using Object Removal Tchnique in order to increase realistic and immersive view.
최근 HCI(Human Computer Interaction)의 한 분야인 증강현실은 크게 마커 기반과 비 마커기반으로 구분된다. 비 마커기반은 실세계 환경에서 자연적인 특징을 이용하여 객체를 증강한다. 반면, 마커기반은 사각형의 평면 마커를 이용하여 좌표를 쉽게 계산하고 객체를 정확하게 증강 시킨다. 그러나 마커기반은 제공되는 영상 안에 마커가 존재하기 때문에 비 마커기반 보다 사용자에게 주는 현실감 및 몰입감이 적다. 따라서 본 논문에서는 마커기반의 현실감 및 몰입감을 증대시키기 위해 감쇄 현실과 증강현실을 결합한 객체 제거 기법을 활용한 마커기반 증강현실 시스템 구조를 연구한다.