한국정보통신학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference)
- 한국해양정보통신학회 2011년도 추계학술대회
- /
- Pages.375-378
- /
- 2011
UML과 LVOOP를 이용한 프로그래밍 교육의 적용 방안
The Application to the Programming Education Using UML and LabVIEW OOP
- Jung, Deok-Gil (Dongeui University) ;
- Jung, Min-Po (YoungSan University) ;
- Cho, Hyuk-Gyu (YoungSan University)
- 발행 : 2011.10.26
초록
컴퓨터 언어를 배우는 학습자는 다양한 분야에 적합한 프로그래밍 언어를 배우고 텍스트 기반으로 된 프로그래밍을 하는 것이 매우 어렵다고 생각한다. 이러한 문제를 쉽게 풀기 위한 한 방법이 프로그램을 비주얼로 표현하는 것이다. 기존의 시각 프로그래밍인 Visual C++, Visual Basic, Delphi와 같은 비주얼 언어는 외부 인터페이스는 비주얼 컴포넌트로 표현되고 컴포넌트의 작동에 대해서는 텍스트 기반으로 표현한다. 이러한 프로그램을 배우는 학습자들은 컴포넌트 작동에 대한 텍스트 프로그래밍에 대해 어려워하고 있으며 프로그래밍을 싫어하는 한 요소가 되었다. 논문에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 논리적 사고를 표현하면서 객체지향을 지원하기 위해 UML을 도입하고 텍스트 프로그래밍 요소를 비주얼 프로그래밍 요소로 대체하기 위해 객체지향을 지원하는 LabVIEW OOP를 사용하여 학습자들에게 프로그래밍 교육을 하는 방법을 제시하였다. 또한, 제시된 프로그래밍 교육 방법에 대해 설문조사를 실시하여 교육적인 효과를 분석하였다.
To learn a programming language as a text-based programming and a computer language suitable for a wide range, learner thinks it is very difficult. To represent a visual program is one way to solve this problem easily. The visual language such as Visual C++, Visual Basic and Delphi is represented an interface as the visual component and represented a component action as a text-based. The programmer is very difficult about the component action with text-based and dislikes programming. In this paper, so solve these problems, we use the UML for representing a logical thinking and supporting and object-oriented programming. We suggest for programming education method to replace text-based programming to LabVIEW OOP. In addition, we conduct a survey on how programming education and analyze the training effect.