Relaying Device Decision Algorithm for Multi-hop Routing in WiMedia

WiMedia에서 멀티홉 라우팅을 위한 중계 디바이스 선정 알고리즘

  • Jung, Jin-Uk (Dept. of Electronic Engineering, Changwon National University) ;
  • Jin, Kyo-Hong (Dept. of Electronic Engineering, Changwon National University) ;
  • Hwang, Min-Tae (Dept. of Information Communication, Changwon National University) ;
  • Jeon, Young-Ae (Green Converged Wireless System Research Team, ETRI)
  • 정진욱 (국립창원대학교 전자공학과) ;
  • 진교홍 (국립창원대학교 전자공학과) ;
  • 황민태 (국립창원대학교 정보통신공학과) ;
  • 전영애 (한국전자통신연구원 그린융합무선시스템연구팀)
  • Published : 2011.10.26

Abstract

In intelligent subway systems, UWB-based WiMedia D-MAC Protocol can be considered to send and receive multimedia data which requires high data rate. However, network devices which do not exist within 10 meters, the limited communication rage, can not communicate with each other because WiMedia does not support multi-hop communications. In this paper, we developed the algorithm to select a relaying device for multi-hop routing on WiMedia networks. In the first step, each device acquires information of neighbors through beacon and decides whether it is a normal or relaying device using the acquired information. In the next step, all devices can create the 2-hop routing table using the information received via relaying devices and the whole routing table for all devices on networks, eventually.

지능형 객차 시스템에서 고속의 멀티미디어 데이터를 무선으로 주고받기 위해 UWB 방식의 WiMedia D-MAC을 고려할 수 있다. 그러나 현재 WiMedia에서는 2홉 이상의 통신 방법이 제공되지 않고 있어 UWB의 통신 제한 거리인 10미터를 넘어서는 경우 데이터를 주고받을 수 없다. 본 논문에서는 WiMedia를 기반으로 멀티홉 라우팅이 가능하도록 하기 위한 첫 번째 단계로 중계 디바이스를 선정하기 위한 알고리즘을 개발하였다. 중계 디바이스의 선정을 위해서 이웃 디바이스에 대한 정보를 비콘 프레임을 통해 얻도록 하였으며, 간단한 연산을 통해 일반 디바이스와 중계 디바이스를 결정하도록 하였다. 그리고 두 번째 단계로 모든 디바이스는 중계 디바이스를 통해 2홉까지의 라우팅 테이블을 만들 수 있고 일정 시간이 지나면 망상의 모든 디바이스를 위한 라우팅 테이블을 완성시킬 수 있다.

Keywords