KC-100 항공기 주날개의 결빙에 의한 공력 영향성 연구

ICING EFFECTS ON AERODYNAMIC CHARACTERISTICS OF THE MAIN WING SECTION OF KC-100 AIRCRAFT

  • 이창훈 (경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 신성민 (경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 정성기 (경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 명노신 (경상대학교 기계항공공학부 및 항공기부품기술연구소) ;
  • 조태한 (경상대학교 기계항공공학부 및 항공기부품기술연구소) ;
  • 정재홍 (한국항공우주산업) ;
  • 정훈화 (한국항공우주산업)
  • 발행 : 2010.05.13

초록

Ice accretion on aircraft surface in icing condition induces external shape changes that may result in a hazard factor for aircraft safety. In case of aircraft main wing with high lift equipment, ice accretion is observed around leading edge and flap. During the design phase, location of ice accretion and associated aerodynamic characteristics must be investigated. In this study, icing effects on aerodynamic characteristics of the main wing section of KC-100 aircraft are investigated using an Eulerian-based FENSAP-ICE code in various icing conditions.

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