중앙 안내방식의 모노레일 대차 구조와 성능 향상 방안에 관한 연구

Study of the performance improvement solution and bogie structure of center guided type monorail

  • 발행 : 2010.06.10

초록

중앙 안내방식의 모노레일대차 구조는 세계최초로 인천 월미모노레일에 적용되었으며, 대차프레임 소재 또한 우리나라에서는 최초로 알루미늄 재질을 사용하였다. 대차는 수직하중과 수평하중을 노면과 가이드 레일에 전달하는 중요한 시스템으로서 내구성이 충분한 구조를 가지고 있어야 할 뿐만 아니라, 우수한 주행 성능과 승차감이 확보되어야 한다. 본 논문에서는 중앙 안내방식의 모노레일에 적합한 대차 구조를 비롯하여 대차의 주행성능 및 승차감을 확보할 수 있는 시스템 구성 방법은 물론 대차프레임의 내구성을 향상 시킬 수 있는 방안에 대해 제시하였다.

The bogie structure of center guided type monorail has been applied to Incheon Wolmi Eunha monorail at first in the world, and aluminum alloy material bogie is first ever introduced in Korea. Since bogie transfers vertical and horizontal loads to the track and guide rail as an essential system, its structure should have enough durability and secure excellent operation performance and ride quality. This study presents a suitable structure for center guided type monorail, a system combination method for bogie operation performance and riding quality, and a solution for better bogie frame durability.

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