Field Application of Post-Tensioned Concrete Pavement for High Speed Weigh-in-motion System

고속축중시스템 설치구간 PTCP 공법의 현장 적용성

  • 김동호 ((주)삼우아이엠씨 기술연구소) ;
  • 이현호 ((주)삼우아이엠씨 기술연구소) ;
  • 강재규 ((주)삼우아이엠씨) ;
  • 배종오 ((주)삼우아이엠씨 기술연구소) ;
  • 김기헌 ((주)삼우아이엠씨)
  • Published : 2010.05.06

Abstract

The pavement for high speed weigh-in-motion system have to have durability for a long time without deformation such as rutting so as to sustain precision, accuracy and repeatability. In this paper, PTCP(Post-Tensioned Concrete Pavement) that heavy traffic resistance and durability provide was constructed and field application was evaluated.

고속축하중측정시스템이 설치되는 구간의 포장은 소성변형이 없고 내구성이 우수해야 센서의 정확도와 측정의 반복성이 유지될 뿐만 아니라 센서가 파손되지 않고 장기간 운용될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 중차량에 대한 저항성과 내구성이 우수한 콘크리트 포장 공법 중 균열발생이 방지되고 파손과 유지보수가 최소화 될 수 있어 WIM 시스템을 효율적으로 운영할 수 있는 포스트텐션 콘크리트 포장 공법을 시공, 현장 적용성을 평가하였다.

Keywords