Proceedings of the Korea Concrete Institute Conference (한국콘크리트학회:학술대회논문집)
- 2010.05a
- /
- Pages.165-166
- /
- 2010
Gate Pier damage assessment by vessel collision
선박충돌에 따른 콘크리트 배수갑문 교각 구조해석
- Published : 2010.05.06
Abstract
Collision scenario was 12 cases considering gate location, water level and lateral location of collision etc. And then, analysis result of trunnion by collision loads (reservoir side gate). Compressive fracture may not occur because the maximum compressive stress of concrete is below the allowable compressive strength. but, it is possible to appear some local crack because the maximum tensile stress exceed the tensile strength.
내부공사 및 유지관리 기간 중 발생 가능한 충돌시나리오를 설정하여 갑문 및 교각의 충돌해석 및 손상도를 구조해석 하였다. 또한, 충돌해석은 재료비선형을 고려하여 시간이력해석을 수행하였으며 충돌해석에서 교각에 전달되는 충돌하중을 산정하여 구조해석한 후 손상도를 평가하였다.
Keywords