Combustion Pressure Calculation of Kick Motor using Stain on Cylinder Section of Composite Case

복합재 케이스의 실린더 변형률을 이용한 킥모터 연소 압력 계산

  • 이무근 (한국항공우주연구원 추진제어팀) ;
  • 길경섭 (한국항공우주연구원 추진제어팀) ;
  • 이경원 (한국항공우주연구원 추진제어팀)
  • Published : 2010.11.25

Abstract

A method for the calculation of the combustion pressure of Kick-Motor was proposed, which is based on the circumferential direction strain on the cylinder of Kick-Motor. At first, polynomials which approximate the ratio of strain and Combustion Pressure during Combustion Time was calculated from ground firing tests. Then strain data during flight time was plugged into the polynomials to get Combustion Pressure of the Kick-Motor. Compared with the measured pressure data during flight the converted showed similar trend. Pressure difference between them was about 10psi.

실린더 중앙 원주방향 변형률을 바탕으로 킥모터의 연소 압력을 계산하는 방법을 제안하였다. 지상연소시험으로부터 연소시간 동안의 변형률-압력 비(strain ratio)를 근사하는 다항식을 계산하였다. 이 다항식에 비행 중 측정한 변형률을 대입하여 비행 중 연소압력으로 변환하였다. 실제 비행 중에 측정한 압력과 비교한 결과 전체적인 변화 양상이 일치함을 확인하였으며 최대 약 10psi 수준의 차이가 나타난 것을 볼 수 있었다.

Keywords