The Relationships Among the Department Store's Marketing Mix, Experience Factors and Store Attitude

백화점의 마케팅믹스요인, 체험요인 및 점포태도의 관계

  • Fan, Qing-ji (Paichai Univ., Dept. of Business Administration) ;
  • Kim, Won-Kyum (Paichai Univ., Dept. of Business Administration) ;
  • Cui, Guang (Paichai Univ., Dept. of Business Administration)
  • 범경기 (배재대학교 경영학과) ;
  • 김원겸 (배재대학교 경영학과) ;
  • 최광 (배재대학교 경영학과)
  • Published : 2010.05.14

Abstract

In this research, the object is to analysis the impact of the four dimensions of Marketing Mix, product, price, place and promotion on store attitude. At the same time as mediating factors of relationship between Marketing Mix and customer attitude, experience factors, such as sense experience, feel experience and think experience are also analyzed. The results show that the promotion has a significant effect on sense experience, and place also has a significant effect on sense experience, feel experience and think experience. Another important result is, experience factors, such as sense experience, feel experience and think experience have significant effect on store attitude.

본 연구에서 백화점의 마케팅믹스 요인인 제품, 가격, 유통, 그리고 촉진이 고객의 체험요인에 미치는 영향과 체험요인이 고객 태도에 미치는 영향을 분석하였다. 분석결과 마케팅 믹스 요인을 구성하는 차원 중에 촉진이 고객의 감각체험의 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 유통이 고객의 감각체험, 감성체험 및 인지체험의 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 백화점에서 고객의 긍정적인 감각체험, 감성체험 및 인지체험은 호의적인 점포태도의 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.

Keywords