The New Growth Strategy for WiBro by Merging with Other Heterogeneous Services

융합서비스로의 WiBro 서비스 발전 방향 연구

  • Published : 2010.05.27

Abstract

This paper attempts to conceptually examine the factors affecting the growth potential of WiBro in the Korean communication market. The results of the paper implies that the WiBro service operators' business intentions mainly affect the its diffusion negatively and the convergence service combining WiBro with other heterogeneous service including Telematics services might enable WiBro to successfully grow compensating the current limitation of WiBro.

WiBro 서비스가 이동 중 초고속 인터넷 서비스를 제공함으로써 무선 인터넷 시장을 견인, 주도하고 HSDPA와 본격적인 경쟁관계를 형성할 것이라는 당초 기대와는 달리 2006년 상용화 이후 2010년 3월말 현재 가입자수는 약 30만명에 그치고 있다. 본 논문은 현재 WiBro 성장에 장애가 되는 요인이 무엇인지를 체계적으로 살펴보고, 향후 통신산업의 성장 동력으로서 WiBro 서비스가 성공적으로 성장하기 위한 새로운 서비스 발전 방향을 제안하였다. 분석 결과 텔레매틱스(Telematics) 등의 서비스와 WiBro의 융합 서비스를 통해 현재 WiBro 성장 저해 요인들이 상당부분 해소되어 WiBro의 성장가능성을 실증적으로 증가시킬 수 있을 것으로 나타났다.

Keywords