Web 2.0 도구를 활용한 초등학교 학사 일정 관리 방법에 관한 연구

A study on school academic management using Web 2.0 tools

  • 김현석 (서울교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 홍명희 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Hyun-Seok (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Hong, Myung-Hui (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2010.06.30
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

본 논문은 Web 2.0 도구를 활용하여 초등학교 학사 일정을 체계적이고 효율적으로 관리할 수 있는 방법에 관한 연구이다. 초등학교 학사 일정은 학교의 학사 일정을 총괄적으로 표시하고 관리하고 운영하는 일정표로서 기존 학사 일정 관리 체계는 학사 일정의 구성과 운영주체인 교사, 학부모, 학생의 정보의 공유와 참여가 효율적으로 이루어지지 못했다. 이에 따라 정보의 개방과 공유, 사용자의 참여를 핵심으로 하는 Web 2.0를 활용하여 초등학교 학사 일정 관리 시스템을 설계하고 구현하여 실험적으로 적용하여 보았다. 초등학교 학사 일정 관리에 Web 2.0 도구를 활용하면 교사, 학부모, 학생 간 정보의 원활한 소통과 공유가 가능하며 매년 거의 같은 일정이 반복되는 학교 일정의 특성상 정보의 재활용에 있어 매우 큰 의미를 갖는다.

In this paper, A study about using Web 2.0 tools for school academic calendar can be managed systematically and effectively. Academic Calendar of elementary school as a whole displays a calendar and is managed and operated as a traditional academic calendar management system. Academic Calendar of the existing system configuration and operating primarily to teachers, parents, students, and participation in the sharing of information is inefficient. As a result of openness and sharing of information, the user is at the core of the participating elementary school academic calendar to take advantage of Web 2.0 to design and implement management systems were applied experimentally. School Calendar Web 2.0 tools used to manage the teachers, parents, students, seamless communication and sharing of information available and The school year schedule is repeated almost the same characteristics because it has very great significance of the information has recycled.

키워드