창의적 사고력 신장을 위한 초등 프로그래밍 교육과정과 교재 개발 - C언어를 중심으로 -

Development of the elementary programing curriculum and textbook for improvement of creative thinking ability - centered on c -

  • 조성우 (진주교육대학교 대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 문외식 (진주교육대학교 대학원 컴퓨터교육과)
  • Cho, Sung-Woo (Dept, of Elementary Computer Education, Chinju National University of Education) ;
  • Moon, Wae-Shik (Dept, of Elementary Computer Education, Chinju National University of Education)
  • 투고 : 2010.06.30
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

현재의 컴퓨터교육은 지나치게 응용소프트웨어 활용 중심으로 되어 있다. 즉, 응용소프트웨어의 기능이나 단순한 조작법을 익히는데 많은 내용이 할당되어 있으며, 학생들의 사고의 과정은 생략한 채 응용 프로그램을 단순히 따라하거나, 기능 위주의 교육이 대부분이다. 따라서, 변화가 요구되는 환경에 부응하는 창의성과 문제 해결력을 신장시키는데 매우 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 초등학교 5, 6학년 수준에서 프로그램 언어를 통해 컴퓨터 자체를 학습 할 수 있고, 창의성과 문제 해결력을 신장 시킬 수 있도록 하는 프로그래밍 교육과정과 교재에 관하여 연구하였으며 이를 직접 적용하고 평가한 결과 매우 효과적으로 분석되었다.

When you look at computer training techniques, generally you will see an unbalanced focus towards the software applications being used. Office programs, including software applications, or simply the ability to operate has been assigned in the attempt to develop more information. Omitted, while a students thought process dealing with computer applications is usually clear and effective, the functional oriented tasks involved are time consuming. In order to keep up with the pace of today changing requirements, creativity and problems solving ability is a necessity. These are the areas in which both our training techniques are inefficient, and the resulting ability of student's is unsatisfactory. In this study of 5thand6thgradelevelcomputerteachingtechniques.

키워드