시뮬레이션프로그램을 활용한 교실조도 분석 및 개선방안

An Analysis of Classroom Illuminance with Simulation Program and Improvement of Classroom Illumination


초록

학교 조명실태를 조사하고 교실 1실에 설치된 조명기구의 수량별로 분류하고, 분류된 형태별로 조도를 측정하여 조도실태를 분석하였다. 책상면 조도는 학교시설기준을 만족하나 칠판용 국부조명을 설치하지 않은 경우 칠판조도가 학교시설기준에 미치지 못하였다. 교실 마감재 반사율 측정과 램프교체 및 램프청소 실험 등 실제로 측정한 자료를 기초로 하여 시뮬레이션 한 결과 현실적으로 전반조명 9등과 칠판용 국부조명이 필요하였으며, 유지관리를 고려한 설계가 요구됨을 알 수 있었다.

The actual conditions of school illumination was investigated. The illumination state was classified by the number of installed luminaires per 1 classroom. The illuminance state was measured and analyzed. The work surface illuminance was up to the standard, but the illuminance on blackboard was below standard when there was no local illumination. As a result of conducting a simulation based on the mesurement of the reflection factors of the classroom finishing materials and lamp replacement and lamp cleaning, nine luminaires for general lighting and local lighting for the blackboard were required, and the kind of design considered illumination maintenance was called for.

키워드