Promotion Strategy of Item Level RFID by Demand Analysis

Item Level RFID 수요분석을 통한 활성화전략

  • Published : 2009.05.29

Abstract

In recent years, Item Level RFID market, attaching RFID instead of barcodes to individual units for item rather than box and pallet units, is expected to expand both domestically and internationally in the future. In this study, by analyzing the demand for Item Level RFID services which apply RFID to the individual units, we would like to come by strategies that promote and develop RFID industry. This study consists of the following contents. First, we analyzed trends in domestic and overseas markets of Item Level RFID. Second, we surveyed the RFID demanding companies and analyzed Item Level RFID promising service sector, the expected leading field of market, the leading field of dissemination, and the obstacles of its introduction. Finally, on the basis of the results of the empirical study, we presented the strategies to promote Item Level RFID.

최근, 박스 및 팔레트 단위가 아닌 개별 단위 물품에 바코드 대신 RFID를 부착하는 Item Level RFID 시장이 향후 국내외적으로 확대될 조짐이다. 이에 본 연구에서는 개별 단위 물품에 RFID를 적용하는 Item Level RFID 서비스 수요를 분석함으로써 RFID 산업의 활성화를 촉진하고, 발전시킬 수 있는 전략들을 도출해 보고자 한다. 본 연구는 다음과 같은 내용으로 구성되어 있다. 첫째, Item Level RFID 국내외 시장동향을 분석하였다. 둘째, RFID 수요 기업들을 대상으로 설문조사를 실시하고 Item Level RFID 유망 서비스 분야, 시장선도 예상분야, 보급시기 선도분야, 도입시 장애요인을 분석하였다. 마지막으로 실증분석 결과를 바탕으로 Item Level RFID를 활성화할 수 있는 전략들을 제시하였다.

Keywords