실험중심의 위험물질론 교과운영에 관한 연구

A Study on Managing the Courses, Hazardous Materials, Centering on Experiments

  • Hyun, Seong-Ho (Dept. of Fire Protection Administration Kyungmin College) ;
  • Song, Yun-Suk (Dept. of Fire Protection Administration Kyungmin College) ;
  • Cha, Jeong-Min (Dept. of Fire Protection Administration Kyungmin College)
  • 발행 : 2009.04.16

초록

국내 전국대학 실험실을 비롯한 위험물 관련 사고사례를 조사하였으며, 중앙소방학교를 비롯한 서울, 경기, 부산, 광주, 경북, 충청소방학교의 위험물에 대한 교과운영이 어떻게 이루어지고 있는지 조사하고, 각 대학 소방관련학과에서 운영하고 있는 위험물질론 교과 운영이 어떻게 진행되고 있는지에 대해서도 조사하였다. 또한 중앙 119 구조대를 비롯한 각 지방소방학교에서 교육을 받고 있는 현직 소방공무원을 대상으로 위험물관련 교육에 대한 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 이와 같은 설문결과를 분석하여 현행 위험물 교육의 문제점을 찾고 새로운 실험중심의 위험물 교과운영방안으로 효율적인 학습방안을 제시함으로서 위험물관련 사고사례를 사전에 예방할 수 있는 교육 안에 대해 제시코자 하였다.

This thesis investigated accidents in relation with hazardous materials such as university laboratories in our country. In addition, this thesis investigated how the courses, hazardous materials, are managed, centering on Seoul, Gyeonggi, Busan, Gwangju, Gyeongbuk, and Chungbuk Fire Service Academy as well as National Fire Service Academy, and investigated how the courses, hazardous materials, are managed, centering on the courses in relation with fire service in universities, too. This thesis, also, performed a questionnaire survey on the education in relation with hazardous materials, objecting fire service officers on working who took education in respective provincial fire service academies and National 119 Rescue Services. This thesis analyzed the results of questionnaires, found problems in the current education about hazardous materials, and presented effective learning methods as the courses, hazardous materials, management methods, centering on new experiments. In addition, this thesis tried to present education plans with which people could prevent from the accidents in relation with hazardous materials.

키워드