Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference (한국항해항만학회:학술대회논문집)
- 2009.10a
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- Pages.40-41
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- 2009
Dynamics modeling and Estimation of Manoeuvrability for Tug-Barge Systems
예부선의 동역학 모델링 및 조종 성능 추정법 개발
- Yeo, Dong-Jin (Maritime and Ocean Engineering Research Institute / KORDI) ;
- Han, Seong-Hwan (Maritime and Ocean Engineering Research Institute / KORDI) ;
- Kim, Dong-Jin (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University) ;
- Kim, Yeon-Gyu (Maritime and Ocean Engineering Research Institute / KORDI)
- 여동진 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
- 한성환 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
- 김동진 (서울대학교 조선해양공학과) ;
- 김연규 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소)
- Published : 2009.10.22
Abstract
In general, ships are towed to keep the safe operations in harbor or channel by tug boats. Due to increase in ocean traffic, many accidents are happened in harbor or channel in these days. Therefore it is necessary to predict manoeuvrability of tug-barge system, and to assure the safety of that system. Turg-barge system is composed of tug boat, barge, and towing cable, connecting both ships. Manoeuvring equations of tug-barge system are suggested, and the scopes of model tests are discussed to establish the mathematical models for tug boats in this paper.
선박이 항만이나 운하 내에서 이동할 경우 일반적으로 예인선의 도움을 받아 운항하게 된다. 근래에 해상 물동량이 증가하면서 항만이나 운하 등지의 해상 교통이 복잡해지고 해난 사고 발생 가능성이 높아지는 추세이다. 따라서 예인선 및 부선의 조종 성능을 파악하여 전체 예부선 시스템의 운항 안정성을 확보할 필요가 있다. 예부선 시스템은 크게 예인선, 부선, 그리고 예인선과 부선을 연결하는 예인줄의 세 가지 요소로 구성된다. 본 연구에서는 예인선, 부선, 예인줄 각각의 동역학적 특성이 반영된 운동 방정식을 수식화하였다. 그리고 예인선의 수학 모형을 확립하기 위한 구속 모형 시험의 종류 및 범위에 대하여 논한다.
Keywords