A research on the way of spreading creative design thinking by Semantic Network -Focus on product design-

의미 네트워크 개념을 통한 창의적 디자인 사고의 확산방법에 관한 연구 -제품디자인 중심으로-

  • 장엽 (서울대학교 디자인학과) ;
  • 정화 (연세대학교 주거환경학과) ;
  • 윤주현 (서울대학교 디자인학과)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

Creativity, the ability to produce through imaginative skill, is pursued by all designers. However, originality does not refer to absolute novelty. In this age, information is shared and disseminated. Creation of works is an activity to re-establish all shared information and reorganize relationship among things. Therefore, a new design is a product of reorganization rather than originality. Moreover, designers can generate ideas different from each other because they individually espouse different system of knowledge. From such perspective, a very important task of designers is to explore methods of expanding design thinking that can enhance the ability to new connection among things in the process of assimilation and modification. The task can be carried out by identifying characteristics and limits of their unique system of knowledge. Therefore, it is necessary to seek methods of expanding design thinking for efficient cognitive activities. In explaining human knowledge, this study applied semantic network, a method used in cognitive science for creating structure, and the method of expanding design thought was proposed by corresponding method of design conceptualization. By organizing, categorizing, and flexibly combining and modifying the methods of design thinking conceptualization and expansion generated by this study, strengths of each method were enhanced and limits of each method were overcome to enable more effective design thinking. In this study, the method of expansion was used when connecting of nodes cannot be sustained after using each method of conceptualization. By avoiding unique method of thinking through diversification and vitalization of conditional points, efficient design thinking was achieved. The value of this study lies in the fact that the proposed method of expanding thinking using the mechanism of network enhances the ability to establish new connections in the process of assimilation and modification.

창의력[創意力] 즉, 새로운 것을 생각해 내는 능력은 디자이너 모두가 추구하는 것이다. 하지만 사실 독창적이라는 것은 절대적으로 새로운 것만은 아니다. 특히 정보공유, 정보보급의 현 시대에 있어 작품의 창작은 공유된 모든 것을 재구축하고 그것을 작가 자신의 무엇인가 새로운 것과 관련짓는 것이기 때문에 새로운 디자인이란 독창적인 것이 아니라 재편성된 것이라고 할 수 있다. 또한 디자이너들이 각기 다른 아이디어를 창출할 수 있다는 것은 개개인이 가지고 있는 지식체계가 다르기 때문이다. 이로 볼 때 자신의 고유지식체계의 특징과 한계를 정확히 파악하여 동화(同化)와 변형의 과정에서 어떤 새로운 것과 관련짓는 능력을 높여 줄 수 있는 디자인 사고확산방안을 모색하는 것은 디자이너에게 있어 매우 중요한 과제라고 할 수 있다. 따라서 효율적인 인지활동을 위한 디자인사고확산방법을 모색해 볼 필요가 있다. 본 연구는 인간의 지식을 설명함에 있어 인지과학에서 사용되는 한 가지 방법으로의 의미 네트워크(semantic network)라는 구조화 수법의 개념을 응용하여 이에 대응하는 디자인 발상법과 그 디자인 발상법을 토대로 한 디자인사고 확산방법을 제시하고자 하였으며, 연구에서 창출된 디자인사고 발상법과 확산법을 정리 분류하고 융통성 있게 조합 변용함으로써 각 확산법의 우점을 더욱더 활발히 하는 동시에 각 확산방법들에 존재하는 한계를 극복하여 더욱더 효과적인 디자인사고를 할 수 있는 방법을 모색해보았다. 본 연구는 각 발상법을 사용한 후 더 이상 노드를 연결해 나갈 수 없을 때에는 확산법을 사용하여 지속적인 디자인 사고를 하게 하며, 조건점을 다양화하고 활성화하여 고유 사고방식을 탈피함으로써 효율적인 디자인 사고를 하게 한다. 따라서 네트워크원리를 응용한 디자인 사고확산방안의 제안은 동화(同化)와 변형의 과정에서 어떤 새로운 것과 관련짓는 능력을 높여 준다는 점에서 그 연구의 의의가 있다.

Keywords