AERODYNAMIC DESIGN OPTIMIZATION OF OA AIRFOIL USING THE RESPONSE SURFACE METHOD

반응면 기법을 사용한 OA 익형의 공력 최적 설계

  • 사정환 (건국대학교 대학원 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 박수형 (건국대학교 대학원 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 김창주 (건국대학교 대학원 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 윤철용 (한국항공우주연구원) ;
  • 김승호 (한국항공우주연구원) ;
  • 김상호 (건국대학교 대학원 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 이재우 (건국대학교 대학원 항공우주정보시스템공학과)
  • Published : 2009.04.24

Abstract

Optimization with metamodel is one of numerical optimization methods. Response surface method is performed for making metamodel. The Hcks-Henne function is used for designing 2D shape of the airfoil and spring analogy is used to change the grid according to the change in shape of the airfoil. Aerodynamic coefficient required for response surface method are obtained by using Navier-Stokes solver with $\kappa-\omega$ shear stress transport turbulence model. For the baseline airfoils, OA 312, OA 309, and OA 407 airfoils select and optimize to improve aerodynamic performance.

Keywords