Consideration over Appropriation Activity of Design

디자인의 전유 행위에 대한 고찰

  • Published : 2009.05.22

Abstract

Designs in the modernism era were produced for the purpose of standardization of items and devices centered on efficiency and functions, and the will of design consumers in the industrial era, when consumption exceeded production, was limited to the objects of consumption. But, after the post-modernism era, design consumers have started to entail acts of exclusive possession such as participation in the design idolization, partipation, tuning, control and parody as design consumers in the digital environment do not passively accept what is given to them anymore, and aggressively intervene in the process of design production and management. It is expected that designs will change from the system in which only professionals can produce and manage its production to that of cooperating with consumers to produce designs, and various forms of consumers' exclusive possession will change all sort of design environments including production methods surrounding design products and distribution. Therefore, this study seeks to induce efficient design production by understanding changes of consumers' cultural environment resisting standardization and structuralization with smoothy perception between producers and consumers through classification of consumers' appropriation into de-construction, re-signification and self-identification.

모더니즘 시대의 디자인은 효율성과 기능성을 중심으로 사물과 기기의 표준화를 목표로 제작되었으며 생산보다 소비가 많았던 산업 시대에서 디자인 수용자의 의지는 소비의 대상으로서의 역할에 한정되어졌다. 그러나 포스트모더니즘 시대 이후 디지털 환경에서 디자인 수용자는 단지 주어진 것만을 수동적으로 수용하지 않고 적극적인 개입을 하고 능동적인 관리를 할 수 있도록 변화됨으로 디자인 수용과정에 우상화, 관여, 조율, 조작, 흉내 등의 전유행위를 수반하게 된다. 앞으로의 디자인은 전문가들만이 생성하고 관리하는 체계에서 벗어나 수용자들과 함께 협업하는 상황으로 변화되고, 수용자의 다양한 전유 형태는 디자인 생산물을 둘러싼 제작 방법, 배포 행위 등의 디자인 제반 환경을 변동시킬 것이다. 이에 디자인 수용자들의 전유 행위를 동일화, 해체화, 재의미화 등으로 구분하여 고찰함으로써 제작자와 수용자간의 원활한 인식을 통해 획일화, 구조화에 저항하는 수용자들의 문화 환경 변화를 읽어 효과적인 디자인 제작 행위를 유도하고자 한다.

Keywords