The comparison of the creatures based on the movement in movie

동작을 기준으로 한 영화속 크리쳐의 유형비교

  • 권종산 (동서대학교 디자인 IT 대학원) ;
  • 채일진 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

The development of computer hardware equipments and computer graphics technique has taken lots of changes in a movie production of VFX (visual effects) part. Particularly, through the developing of various computers graphic techniques to create imaginary creatures in a movie as high resolution like a real, weight and percentage of creature's appearance in a film is increasingly higher than past year. Creatures play an important role in a various movies such as monster films 'D War' and 'The Host', as well as fantasy films 'Harry Potter', 'The Chronicles of Narnia' and "The Lord of the Rings". The fact that authorized movie sites and organizations rank monsters in diverse processes is to show it. Nevertheless significance and priority of creatures are increased day by day, there are rare to see a basic research about classification and materiality of creatures. In this study, it is organizing materiality of creatures and designing realistic and convincing creatures to help efficient visualization from now on.

컴퓨터 하드웨어 장비와 컴퓨터 그래픽스 기술의 발전은 시각특수효과 (VFX)를 활용한 영상제작 분야에 많은 변화를 가져 왔다. 특히 영화 속에 등장하는 상상의 크리쳐(Creature)들을 실제와 같이 고해상도로 구현하기위한 다양한 컴퓨터그래픽스의 공학 기술들이 개발 및 제작됨에 따라 크리쳐들이 다양한 영화 속에서 출현하는 비중과 비율이 과거에 비해 점점 높아 져가고 있다. <디워>, <괴물>과 같은 크리쳐 영화를 비롯하여 <해리포터>, <나니아 연대기>,<반지의 제왕> 같은 판타지 영화 까지 수많은 영화들에서 크리쳐들은 영화의 중심적인 역할을 하고 있다. 이러한 상황은 각종 영화 관련 사이트들과 단체들이 다양한 방식으로 크리쳐에 대한 순위를 매기는 것에서도 알 수 있다. 그러나 이와 같이 크리쳐의 의미와 중요도가 나날이 증가해 가고 있음에도 불구하고 이에 관한 분류 및 유형에 대한 기본적인 연구조차 없는 것이 현실이다. 이에 본 논문에서는 크리쳐의 유형에 관해 체계적인 분류를 하여 보다 사실적이고 설득력있는 크리쳐를 디자인하여 향후 효과적인 시각화에 도움이 되고자 한다.

Keywords