3D Fishes Simulation System applied e-Book Technique

e-Book 기법을 적용한 3D 어류 시뮬레이션 시스템

  • Lee, SangJin (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Ryu, NamHoon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Lee, HyeMi (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Oh, KyeongSug (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Kim, EungKon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University)
  • 이상진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 류남훈 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이혜미 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 오경숙 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

As the improvement of computer performance and the development of IT technology have influence upon publishing industry, the e-Book system, a type of electronic resources, has come out. This is a method to use both texts and 2D image illustrations. Nowadays, there are more and more users who want high quality contents and a variety of contents such as the illustrated fish book using the 3D system. This article adds 3D animation objects to the current e-Book system and designs and realizes the 3D fish simulation system to which e-Book technology is applied so as to improve the comprehension of texts and readability of detailed information and increase readers' immersion as well.

컴퓨터의 성능 향상 및 정보 통신 기술의 발달은 출판 산업에도 영향을 주어 전자 자원의 한 형태인 e-Book 시스템이 출현하게 되었다. 이는 텍스트 및 2D 이미지 삽화를 이용한 방식으로, 고품질의 콘텐츠를 원하는 사용자들이 증가하고 있으며, 3D를 활용한 어류도감 등의 다양한 콘텐츠를 원하고 있다. 본 논문에서는 현재의 e-Book 시스템에 3D 애니메이션 객체를 삽입하여 텍스트의 이해도 및 상세 정보의 가독성을 높이고, 몰입감을 증가시키기 위해 e-Book 기법을 적용한 3D 어류 시뮬레이션 시스템을 설계하고 구현한다.

Keywords