쾌속여객선의 수중부유물과의 내충돌 안전성 평가

Crashworthy Safety Assessment of High Speed Passenger Ship with Underwater Floating Matter

  • 이상갑 (한국해양대학교 조선해양시스템공학부) ;
  • 이재석 (한국해양대학교 대학원 조선해양시스템공학과) ;
  • 백윤화 (한국해양대학교 대학원 조선해양시스템공학과) ;
  • 전승환 (한국해양대학교 항해시스템공학부)
  • Lee, Sang-Gab (Div. of Naval Architecture & Ocean Systems Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Lee, Jae-Seok (Graduate School, Korea Maritime University) ;
  • Baek, Yun-Hwa (Graduate School, Korea Maritime University) ;
  • Jun, Seung-Hwan (Div. of Navigation System Engineering, Korea Maritime University)
  • 발행 : 2009.06.17

초록

본 연구의 목적은 쾌속여객선과 수중부유물과의 실선 충돌응답해석을 통하여 선체와 승객의 내충격 안전성 평가를 수행하는 것이다. 그동안 수중부유물과의 충돌사고로부터 발생하였던 선체와 승객들의 손상자료들을 면밀히 검토하고 평가하여 쾌속여객선 수중익 시스템의 수중부유물과의 충돌에 의한 손상구조를 철저히 파악함으로써 내충격 안전성 평가를 위한 다양한 충돌 시나리오를 작성할 수 있었다. 주변 유체를 고려하는 LS-DYNA 코드의 유체-구조 연성 해석기법과 국부 zooming 해석기법을 사용하여 쾌속여객선의 수중부유물과의 충돌응답해석을 수행하여 선체와 승객의 내충격 안전성 평가를 수행하였다.

Through the full scale ship collision response analysis of high speed passenger ship with underwater floating matters, the objective of this study is to perform the crashworthy safety assessment of its hull and passengers. For this safety assessment, diverse collision scenarios could be established through the thorough understanding of damage mechanisms due to the collision of its hydrofoil system with underwater floating matter examining the damage informations of its hull and passengers from the collision accidents, and through the estimation of the damages of its hull and passenger. The next step, crashworthy safety assessment of its hull and passengers, was carried out by the collision response analyses of high speed passenger ship with underwater floating matter using Fluid-Structure Interaction(FSI) analysis technique of LS-DYNA code in consideration of surrounding water, and using local zooming analysis technique.

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