Estimating Departure-based Mode Choice by Spatial logistic Models

공간로지스틱 모형을 이용한 이용자 출발지 기준 수단선택 확률추정 연구

  • 엄진기 (한국철도기술연구원 철도교통물류연구실) ;
  • 문대섭 (한국철도기술연구원 철도교통물류연구실) ;
  • 박만식 (고려대학교 의과대학 의학통계학교실) ;
  • 허태영 (한국해양대학교 데이터정보학과)
  • Published : 2009.05.21

Abstract

In general, the analysis of travelers' mode choice behavior is accomplished by developing the utility functions which reflect individual's preference of mode choice according to their demographic and travel characteristics. In this paper, we propose a methodology that takes the spatial effects of individuals' departure locations into account in the mode choice model. The proposed methodology allows us to estimate mode shares by departure places even though the survey does not cover all areas. This will help transportation agencies to evaluate how the difference of individuals' departure places such as residential, retail, and commercial area affects on mode choice behaviors.

일반적으로 교통수단선택의 분석은 이용자의 수단별 선호도를 효용함수로 구축하여 분석하고 있다. 본 연구에서는 교통수단(버스, 철도)에 대한 이용자 선호도를 이용자의 출발지에 대한 공간적 영향을 함께 고려한 수단선택모형을 구축하여 분석하였다. 기존 효용함수가 이용자의 출발지에 대한 공간적 영향을 고려하지 못함에 따라 통행시간과 요금 등이 같으면 출발지에 상관없이 수단선호도가 같아지는 단점을 보완함에 따라 향후 지역별 수단분담 전환에 따른 배출가스 저감 퉁 다양한 분석이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords