한국추진공학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Society of Propulsion Engineers Conference)
- 한국추진공학회 2009년도 제33회 추계학술대회논문집
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- Pages.257-265
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- 2009
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- 1975-342X(pISSN)
날개-평판 접합부에서의 날개 앞전 형상 최적화를 통한 유동특성 향상
Improvement of the Flow Around Airfoil/Flat-Plate Junctures by Optimization of the Leading-Edge Shape
초록
본 논문에서는 2차유동손실을 일으키는 주요 요인 중의 하나인 말굽와류의 강도를 감쇄시키기 위해 일반적인 날개 앞전의 형상을 결정하는 변수를 정하고 이를 최적화 하였다. 근사최적설계 기법을 이용최적화를 수행하였다. 유동해석과 최적화 프로그램으로는
The present study deals with the leading edge shape on a wing-body junction to decrease a horseshoe vortex, one of the main factors to generate the secondary flow losses. The shape of leading-edge is optimized with design variables form the leading-edge shape. Approximate optimization design method is used for the optimization. The study is investigated using
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