Vibration Pattern Editor and Controller for Sound-driven Vibration System

사운드 기반 진동 시스템을 위한 진동 패턴 에디터와 컨트롤러

  • 오성진 (인천대학교 멀티미디어시스템공학과) ;
  • 조동현 (인천대학교 멀티미디어시스템공학과) ;
  • 유용희 (인천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 성미영 (인천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 전경구 (인천대학교 멀티미디어시스템공학과)
  • Published : 2008.02.13

Abstract

In this paper, we develop a vibration pattern editor and a vibration pad controller for a sound-driven vibration system, which can generate diverse vibration effects in realtime by analyzing signals from the sound output of PC. It consists of a DSP system to analyze the sound, a wrist-wearable vibration pad, and its controller. For the vibration pattern editor, we define four elements to describe the pattern the locations of vibrating elements, start time, duration, and vibration intensity. The editor provides a GUI through which users can create such patterns fast and easily, and store them for reuse. We also propose a pattern-interpreting controller. It is able to interpret patterns created by the editor and control the pad accordingly. It can avoid the need to change the controller firmware whenever desired patterns change.

본 논문에서는 사운드 기반 진동 시스템을 위한 진동 패턴 에디터와 진동 패드를 제어하기 위한 컨트롤러를 개발한다. 사운드 기반 진동 시스템은 PC의 사운드 출력단자로부터 나오는 신호를 실시간으로 분석하여 다양한 진동 효과를 발생시키는 시스템이다. 이것은 사운드 분석을 위한 DSP 시스템, 사용자의 팔 등에 부착하여 진동을 전달하는 진동 패드, 그리고 이를 제어하는 컨트롤러로 구성된다. 진동 패턴 에디터에서는 패턴을 결정하는 요소를 진동소자 위치, 진동 시작시간, 지속시간, 세기의 네 가지로 정의하고 이러한 패턴을 쉽고 빠르게 생성할 수 있는 GUI기반 사용자 인터페이스를 제공한다. 이렇게 정의된 패턴은 저장이 가능하여 재사용성이 높다. 또한 진동 패턴 데이터를 해석하여 진동 패드를 제어하는 컨트롤러 구조를 제안한다. 이 경우 진동 패턴에 따라 컨트롤러의 펌웨어를 수정해야 하는 불편함을 없앨 수 있다.

Keywords