A Study for Sound and Tactile Feedback on Touch Screen Phone Under Mobility Conditions

터치스크린 휴대폰 사용 환경을 고려한 소리, 진동 피드백 연구

  • Published : 2008.02.13

Abstract

Touch screen phone which is expected to play a big part of the mobile market for the next few years, has many merits but demerits of inaccurate feedback. It offers audio and tactile feedback to strengthen the weak point. This study aims to see if audio feedback and vibration feedback react upon each other under realistic conditions. We had a qualitative research in perception after using touch screen phone feedback. The result showed that with any feedback users were satisfied more than without any feedback and there was diversity in response. We ran the study again to see the performance level and the projective workload between the kind of feedback and interrupting feedback environment Performance rates were faster with audio feedback and according to the projective workload assessment users felt that task was easier and less annoying with audio-vibration feedback. The results suggest that audio feedback could be more effective than vibration feedback. A future study will figure out the relationship between the factors of qualitative-controlled feedback and learning time and the performance, and the main cause to make people prefer one feedback over another in a realistic world.

향후 휴대폰 시장에서 큰 비중을 차지할 것으로 예상되는 터치스크린 휴대폰은 많은 장점이 있으나 피드백이 명확하지 않다는 단점이 있다. 이러한 단점을 보완하기 위해 일반적으로 청각 및 촉각 피드백을 같이 제공하고 있다. 본 연구에서는 실제 모바일 사용 환경에 서 청각과 촉각 피드백의 작용에 대해 알고자 한다. 연구 1 에서 터치스크린 휴대폰 피드백을 경험한 느낌을 정성조사 하였다. 그 결과 피드백이 소리, 진동 어느 쪽이라도 제공될 경우, 더 만족을 하였으나, 각각의 사용자 의견은 매우 다양하게 나타났다. 연구 2 에서는 피드백의 종류와 피드백 방해 자극에 따라 수행수준과 주관적 작업 부하량을 알아보는 실험을 설계하였다. 소리가 제공될 경우 더 빠른 수행속도를 보였으며, 주관적인 작업부하를 평정했을 때에 소리와 진동이 같이 제공될 경우, 작업이 더 쉽고 덜 귀찮다고 느껴졌다. 본 연구는 소리 피드백이 진동 피드백 보다는 효과적일 수 있다는 결과를 보여주었다. 피드백의 질적 측면 및 학습시간과 수행과의 관계 및 실 사용 상황에서 피드백을 선택하게 하는 요인에 대해서는 향후 연구되어야 한다.

Keywords