Development and Application of Ultra High Performance Concrete

초고성능 콘크리트의 개발과 활용

  • 김성욱 (한국건설기술연구원 구조재료연구실) ;
  • 박정준 (한국건설기술연구원 구조재료연구실) ;
  • 강수태 (한국건설기술연구원 구조재료연구실) ;
  • 류금성 (한국건설기술연구원 구조재료연구실) ;
  • 고경택 (한국건설기술연구원 구조재료연구실) ;
  • 이장화 (한국건설기술연구원 구조재료연구실)
  • Published : 2008.04.24

Abstract

In order to develop an Ultra High Performance Concrete (UHPC) suited to the Korean conditions, KICT has carried out several parts of research in the field of UHPC from 2003. KICT developed UHPC which was a structural material exhibiting very remarkable mechanical performances with compressive strength, tensile strength and flexural strength rising up to 200MPa, 15MPa and 35MPa, respectively. In addition, this material presents exceptional durability regard to the very low diffusion and penetration speeds of noxious substances like chloride ions. This 200MPa strength concrete has been effectively adopted for the construction of bridges like Sherbrooke Bridge in Canada in 1997, Sunyu Bridge in Korea in 2002, Meata Bridge in Japan in 2003, Sheperds Guelly Creek Bridge, the first ultra-high strength concrete highway bridge in Australia in 2004 and, more recently in 2005, Mars Hill highway bridge in USA in 2005. The construction of structures using ultra high performance concrete is a worldwide development trend of concrete technology for the construction of advanced facilities in the 21st century.

초고성능 콘크리트(Ultra High Performance Concrete)는 압축강도 200MPa, 인장강도 15MPa 및 휨강도 35MPa 정도의 높은강도 특성과 열화인자의 침투 및 확산 속도가 보통콘크리트에 비해 1/20에서 최대 1/10,000까지 낮은 고내구성을 나타내면서 동시에 슬럼프 플로우가 약 220mm 정도의 자기충전성 특성을 갖는 콘크리트이다. 최근 유럽을 중심으로 초고성능 콘크리트에 대한 연구가 활발히 진행되고 있으며 교량, 플랫폼 지붕구조 및 초고층 건축물 등에 적용이 점차 확대되고 있으며 일본에서는 이미 철도 교량의 거더로 활용도 목전에 두고 있다. 우리나라에서는 KICT를 중심으로 초고성능 콘크리트에 대한 연구가 2003년 이후 지속적으로 이루어지고 있으나 유럽 또는 일본에 비해 연구인력과 연구비의 투자 규모가 매우 작다. 여기에서는 그동안 KICT를 중심으로 한 국내 초고성능 콘크리트의 개발 및 활용 현황에 대하여 살펴보고 향후 이 분야에 대한 연구 활성화를 모색하고자 한다.

Keywords