Proceedings of the Korea Concrete Institute Conference (한국콘크리트학회:학술대회논문집)
- 2008.04a
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- Pages.277-280
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- 2008
Development of Analysis Model for U-Channel Bridge
U-Channel Bridge의 해석모델 개발
Abstract
In this paper behavior of U-Channel Bridge (UCB) was studied, and a new analysis model was proposed. Most of the time, permanent and traffic load actions are directly transmitted to main beams located under the carriageway, one of the most distinctive features of UCB is that the edge beams that support the bridge are above the deck, in contrast with a conventional overpass system. In This study models used with the frame elements, the frame and plate elements, and the solid elements were constructed. Assuming that the results of solid models were similar to the real behavior of UCB, results of another models was compared. The results of the models used with the frame and plate elements were similar to the results of solid models, the model used with the frame and plate elements was proposed as an analysis model.
본 논문에서는 새로운 교량 형식인 U-Channel Bridge(UCB)의 거동에 관해 연구하였고, 거동을 분석할 수 있는 해석 모델을 제시하였다. 바닥판의 하중을 하면에 위치한 보가 지지하는 형태의 상로교와는 대조적으로 UCB는 바닥판 위쪽에 측보가 위치하는 특징이 있다. 본 논문에서는 프레임 요소를 이용한 모델, 판 요소와 프레임 요소를 혼용한 모델, 실제 구조물과 같은 형태의 솔리드 요소를 적용한 모델의 세 가지 모델을 구성하였으며 솔리드 모델의 결과가 가장 정확하다고 가정하여, 두 가지 요소의 해석 결과를 비교하였다. 비교 결과 판 요소와 프레임 요소를 혼용한 모델이 솔리드 모델과 유사한 결과를 나타내었으며, UCB의 구조해석 모델로 판-프레임 모델을 제시하였다.
Keywords