Research on the public education goal of design

디자인 대중교육의 지향점에 관한 연구

  • Published : 2008.05.01

Abstract

Design is objective and universal human aesthetic activity. Design originally began with the purpose 'to make public's life abundant and increase their quality of living." However, design education has bee developed to foster human resource to maximize production of company in the name of 'important production method for company.' Therefore, common people has been had many opportunities to learn about design. General people could not be satisfied their demand to learn about design due to narrow opportunities. Public has had resistance feeling for design that it has been exclusively occupied by certain designers. Therefore, it is urgent to expand the object of design education and change the contents which have been focused on fostering design professionals. This research examined about the goal of public design education (self-expression, enjoying quality of life, culture, and wisdom of living) as a way to increase our life quality by recognizing the need of public design education based on various social phenomena which strongly shows people's desire to pursue aesthetic life.

디자인은 인간의 미적활동을 객관화하고 보편화한 것이다. 본래 디자인의 출발은 '대중의 삶에 풍요로움 주고 그들의 삶의 질을 향상'시키는 데 있었다. 그러나 그 동안 디자인교육은 오랜 기간 동안 '기업을 위한 중요한 생산적 수단' 이라는 미명 아래, 기업의 생산 활동 극대화 위한 인력양성에 치중하는 방향으로만 발전해 왔다. 따라서 디자인을 향유하는 일반 대중에게는 교육적 기회가 매우 희박하였다. 이러한 교육대상 및 기회의 편협성으로 인해 대중의 욕구충족이 어렵게 되었고, 디자인을 일부 디자이너만의 영역으로 점유하는 것에 대한 국민적인 저항을 일으키는 현상이 나타나기도 했다. 따라서 이제는 그 동안 디자인전문가 양성에 편중하였던 디자인교육에 대한 대상의 확대 및 내용의 전환이 무엇보다도 시급하다 하겠다. 이 연구는 대중의 생활 속에서 보편화 되어있고, 그들의 미적생활추구에 대한 욕구가 강하게 표출되고 있는 각종 사회현상을 토대로 하여 디자인 대중교육의 필요성 인식시키고, 삶의 질을 제고하기 위한 하나의 방편으로서, 디자인 대중교육의 지향점(자기표현, 향수, 교양, 생활의 지혜)에 대해 연구하였다.

Keywords