The analysis of Chinese Character's Calligraphy which is applied to the T-shirt design - By contrast between China and USA's example -

티셔츠디자인에 활용된 한자(汉字)의 캘리그라피 분석 - 중국과 미국의 사례비교를 중심으로 -

  • 방성성 (동서대학교 디자인&IT대학원) ;
  • 김세화 (동서대학교 디자인&IT대학원) ;
  • 안병진 (동서대학교 디자인&IT대학원)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

Chinese has the biggest user in the world, is not only used to contact but also has ample cultural value and beautiful modeling. So it's widely used in our life. The Chinese character which is used in the T-shirt has a strong ability of transmit the information on the language. And it has a strong personality on the model too. It's more and more popular over the years with young people. The main objective of this research is to collect the structure data of Chinese character and the illustration of apply Chinese character on T-shirt between China and American. The second is to compare and analyze the number, construction, script, size, place, color, expression of the character. The others is to investigate the illustration of apply character on fashion design. And take the various manifestation of character as the foundation to put forward some new design project of apply Chinese character on the T-shirt.

세계에서 사용 인구가 제일 많은 한자는 커뮤니케이션 수단으로서 만이 아니라 풍부한 문화적 가치와 조형미를 지니고 있어 오늘날 우리 생활디자인 소재로 많이 활용되고 있다. 티셔츠에 활용된 한자의 캘리그라피는 언어적 측면에서 메시지의 전달력이 강하고, 조형적 측면에 있어서 개성이 강하게 드러날 수 있기에 많은 젊은이들이 선호하는 패턴디자인 중 하나이다. 본 연구에서는 한자의 조형적인 측면과 중국과 미국의 한자 캘리그라피 티셔츠디자인들의 사례들을 수집하여 문자의 수, 구조, 서체, 크기, 배치, 색, 기타 표현방식을 비교분석한다. 또한 이러한 캘리그라피 표현이 활용된 다른 분야의 패션디자인분야를 조사하고 다양한 표현형식을 벤치마킹하여 중국 한자 캘리그라피를 활용한 티셔츠디자인의 프로토타입을 개발하고자 한다.

Keywords