Creation Techniques of UV Nodes Needed in Maya 3D Modeling Convert

마야 3D모델링 변환에 필요한 UV노드 생성기법

  • Kim, Hyun-Mun (Department of Computer Engineering Mokwon University) ;
  • Song, Teuk-Seob (Department of Computer Engineering Mokwon University)
  • 김현문 (목원대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 송특섭 (목원대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

Maya currently is used form various area in 3D graphics. Maya provide that modeling methods are NURBs, Polygon, and Subdivision. There are special feature their modeling method. So we need to modeling convert. After modeling convert, there is no UV node. In this paper, we study creating techniques UV node which NURBs modeling convert Subdivsion modeling. Moreover, we present prototype implementation.

마야는 현재 대부분의 3D그래픽 분야에 사용되고 있다. 마야에서는 모델링방법으로 넙스, 폴리곤, 서브디비전을 제공하고 있다. 각각의 특성에 따라 모델링된 객체는 필요에 따라 모델링 변환이 필요하다. 모델링 변환을 하는 경우 UV노드가 생성되지 않기 때문에 텍스쳐 매핑이 불가능하게 된다. 본 논문에서는 마야에서 지원해주는 변환 기능 중 넙스모델링 한 후 서브디비전으로 모델링변환 하는 경우 UV 텍스쳐 노드의 생성방법에 대해 연구하였고 구현 결과를 소개한다.

Keywords