혼합 학습에서 공책필기와 학업성취도의 관계 연구

A Study for the Effect of Notes as Learning Activities on Blended-Learning of Undergraduate Students

  • 발행 : 2008.05.01

초록

본 연구의 목적은 대학생의 혼합학습에서 이러닝 학습효과를 제고하기 위해 실시한 공책필기가 학업성취도와 상관이 있는지, 학업성취도에 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 D대학교 실용한자 수강생을 대상으로 2007년 1학기에 65명, 2학기에 255명에게 혼합학습을 실시하고, 공책필기를 두 차례 평가하는 수업이 실시되었다. 최종적으로 213명의 사례수가 분석되었으며, 연구목적에 따라 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 결론적으로 공책필기는 중간고사, 기말고사, 최종 성적과 정적인 상관이 있었으며, 적지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 혼합학습과 이러닝에서 과제물이나 시험 외의 학습활동이 학업성취도와 정적인 상관이 있으며, 학업성취도에도 영향력을 미치는 것을 알 수 있다. 학습이 진행되는 과정을 평가하는 공책필기가 학습결과에 영향을 미친다는 것은 이러닝에서 학습활동 설계를 다양하게 하여 학습과정에 대한 연습과 성찰 기회를 더 많이 부여해야 함을 의미한다.

The purpose of this study is to analyze the effectiveness of notes as learning activities on Blended-Learning of undergraduate students. For the research, students taking 'Chinese' in D university were participated, 65 students in spring semester and 255 students in fall semester in 2007. Blended-Learning have made progress to the students and a test of notes have taken two times. This study has employed the cases of 213 employees for the final analysis, while adopting correlation and regression to analyze the data for the research goal. In conclusion, notes as learning activities on Blended-Learning has positive correlations and no little effects on the academic achievements of undergraduate students. That is in Blended-Learning and e-learning, learning activities excluding tests and papers are related to academic achievement passively and affect it. Notes which is a evaluation of a progress of learning affecting academic achievements, means providing more practice and self-reflection opportunities in e-learning course through designing many different learning activities.

키워드