Development of Table-Top System for Using Educational Contents

교육용 콘텐츠 활용을 위한 테이블 탑 시스템

  • Kim, ki-hyun (Dept. Visual Contents Graduate School of Design&IT, Dongseo Univ.) ;
  • Kim, Jung-hoon (Dept. Visual Contents Graduate School of Design&IT, Dongseo Univ.) ;
  • Kang, Maeng-kwan (Dept. Multimedia Engineering Computer Information Engineering, Dongseo Univ.) ;
  • Park, hyun-woo (RIC Center Research Institute, Dongseo Univ.) ;
  • Lee, dong-hoon (Dept. Visual Contents Graduate School of Design&IT, Dongseo Univ.) ;
  • Yun, tae-soo (Dept. Visual Contents Graduate School of Design&IT, Dongseo Univ.)
  • 김기현 (동서대학교, 디자인&IT 전문 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 김정훈 (동서대학교, 디자인&IT 전문 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 강맹관 (동서대학교, 컴퓨터 정보공학부 멀티미디어 학과) ;
  • 박현우 (동서대학교, RIC 센터 연구원) ;
  • 이동훈 (동서대학교, 디자인&IT 전문 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 윤태수 (동서대학교, 디자인&IT 전문 대학원 영상콘텐츠학과)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

In this paper, we propose the Table-top system for using educational contents. Table-top system that is matched visual information and interaction space offers easy and intuitive interface. Moreover, because the effectiveness of education is enlarged if the content for education intuitive recognizes and an interaction, the table top system is suitable. In this paper, the multi touch,that is the advantage of the table top system, was implemented in the content for education manufactured as a flash. This system can solve the member of the instinctive interaction between a user and the contents which was short in the system like the existing desktop.

본 논문에서는 교육용 콘텐츠 활용에 적합한 테이블 탑 시스템을 제안한다. 테이블 탑 시스템은 시각적인 정보와 인터랙션의 공간이 일치되어 쉽고 직관적인 인터페이스를 제공한다. 또한 교육용 콘텐츠는 직관적으로 인지하고 인터랙션을 하면 교육 효과가 더욱 커지기 때문에 테이블 탑 시스템이 적합하다. 본 논문에서는 플래시로 제작 된 교육용 콘텐츠에 테이블 탑 시스템의 장점인 멀티 터치를 구현하였다. 본 시스템은 기존의 데스크 탑과 같은 시스템에서 부족했던 사용자와 콘텐츠간의 직관적인 인터랙션의 부재를 해결 할 수 있다.

Keywords