Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2008.05a
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- Pages.19-23
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- 2008
The Collision Avoidance with Interaction Technique between Objects in Virtual Space
가상공간상의 객체 간 상호작용기법을 이용한 충돌 회피
- Ryu, NamHoon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
- Ban, KyeongJin (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
- Oh, KyeongSug (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
- Song, SeungHeon (Ubiquitous Gwangyang & Global IT Institute) ;
- Kim, EungKon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University)
- 류남훈 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
- 반경진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
- 오경숙 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
- 송승헌 (광양만권 u-IT 연구소) ;
- 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과)
- Published : 2008.05.01
Abstract
The development of computer graphics techniques came after development of various entertainment industry such as movies, game and so on, and techniques that make diverse objects in virtual space and control the action of objects are growing rapidly. Especially objects(characters) play an important role in encouraging virtual space at computer animation field. If lots of objects are animated in virtual space, undesired matters of fixed topography or collision between objects etc occur. In order to solve this problem, we need control techniques in detail. This paper presents and implements collision evasion with submarine topography in a virtual aquarium and control technique about collision evasion with other objects.
컴퓨터 그래픽스 기술의 발달은 영화, 게임 등 각종 엔터테인먼트 산업의 발전으로 이어졌으며, 가상의 공간상에 다양한 객체를 생성하고 동작을 제어하는 기술들도 급속도로 발달하고 있다. 특히 객체(캐릭터)는 컴퓨터 애니메이션 분야에 있어서 가상공간에 생기를 불어넣는데 아주 중요한 역할을 하고 있다. 가상의 공간상에서 많은 수의 객체가 애니메이션 될 경우 고정지형이나 객체 간의 충돌 등의 원치 않는 일이 발생하게 된다. 이런 문제의 해결을 위해서는 세부적인 제어기법이 필요하다. 본 논문에서는 가상의 수족관을 배경으로 하여 해저 지형과의 충돌 회피와 또 다른 객체와의 충돌 회피에 대한 제어 기법을 제시하고 구현한다.
Keywords