An Analysis of Learning Model according to High School Category for the Cyber Education

사이버 학습을 위한 고교계열별 학습 모형 분석

  • Chun, Kyung-Hee (Faculty of Computer Engineering, Pusan University of Foreign Studies) ;
  • Choi, Jin-Ho (Faculty of Computer Engineering, Pusan University of Foreign Studies) ;
  • Lim, In-Taek (Faculty of Computer Engineering, Pusan University of Foreign Studies) ;
  • Choi, Jin-Oh (Faculty of Computer Engineering, Pusan University of Foreign Studies)
  • 전경희 (부산외국어대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 최진호 (부산외국어대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 임인택 (부산외국어대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 최진오 (부산외국어대학교 컴퓨터공학부)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

With the rapid increase of a population, various problems arise from poor education environment and devalued quality of education. Internet cyber School, a new learning system may be one of the best methods to remedy the situation. We conducted a related questionnaire on the high school in PUSAN city for the study of the cyber learning system. Many high school student agreed that Internet cyber education hour should be matched up with the school hour. They must make a use of the cyber school Service to help the students study by themselves. And we also decide that the implemented service will increase the psychological effect spreading to other teaming fields.

인구의 빠른 증가로 인하여 교육 여건과 질이 저하되는 문제점들이 다양하게 들어나고 있다. 인터넷 사이버 학교라는 새로운 학습 시스템은 상황의 개선책 중 하나가 될 수 있다. 우리는 사이버 학습 시스템에 대한 연구를 위해 부산시내 고등학교를 대상으로 관련된 설문조사를 실시하였다. 분석결과 많은 고교생들은 인터넷 사이버 교육이 정규 교육과 잘 조화를 이루어야 한다는데 동의하였다. 그들은 스스로의 학습을 돕는 사이버 교육 서비스를 이용해야한다고 생각된다. 우리는 또한 구축된 사이버 학습 서비스는 다른 학습 분야로 확대되는 심리적 효과를 증대시킬 것으로 판단한다.

Keywords