The Comparative Analysis of Fire-Driven Flow Simulation for Dae-gu Subway Station Using FDS and Fluent.

FDS 및 FLUENT를 이용한 대구지하역사 화재유동 해석비교

  • 장용준 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 이창현 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 김학범 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실) ;
  • 김진호 (한국철도기술연구원, 도시철도표준화 연구단)
  • Published : 2008.11.13

Abstract

The comparative analysis of fire-driven flow simulation for Dae-Gu subway station was performed using FDS and Fluent. The boundary condition was obtained from analyzed data for Dae-Gu subway fire accident which had been outbreaked in 2003 year. The smoke flow in the second and third basement has been analyzed. The CO and temperature distribution in the train units and station platform have been obtained with FDS and FLUENT and compared with each other. Total simulation time is 600s and the results are compared of each 10sec The analyzed data will be applied to the passenger evacuation simulation for Dae-Gu subway station and used to optimal design method.

본 연구는 대구지하철 중앙로 역사 화재사고를 모델로 하여 FDS와 FLUENT를 이용해 화재유동 분석을 하였다. 경계조건으로는 그동안 조사된 대구지하철화재사고의 분석 자료를 이용하였다. 화재해석은 지하승강장 포함 하여 지상 대합실 까지 총 3개의 층을 FLUENT 및 FDS를 이용하여 수행하였으며, 해석 결과는 화재 온도 분포와 CO 데이터를 비교분석 하였다. 총 시뮬레이션 시간은 600s 이며 10s 마다의 결과값을 비교하였다. 이러한 분석결과는 향후 피난시뮬레이션과의 연계를 통해 지하역사 최적설계 기법연구에 기초자료가 될 것으로 생각되어진다.

Keywords