A Study on Development of On-line Condition Monitoring Program of a Turboshaft Engine

터보샤프트 엔진의 온라인 상태감시 프로그램 개발에 관한 연구

  • 공창덕 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 구영주 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 고성희 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 기자영 ((주)이지가스터빈 알앤디) ;
  • 전용민 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2008.11.13

Abstract

The helicopter flies at low level flight mode in its own operational range comparing to other aircraft categories. The low level flight means that the engine operates at variable atmospheric condition such as hot and cold temperature, snow, heavy rain, etc. Furthermore it may increase the entering possibility of engine foreign object damage particles like sand, dust, etc., i.e. this operating condition gives rise to damages of engine gas path components. An on-line condition monitoring program was developed by using SIMULINK, where measurement signals were simulated as an input module. The reliability and capability of the developed on-line condition monitoring were confirmed through application to a real helicopter engine health monitoring.

헬리콥터는 다른 항공기에 비해 저고도에서 운용되며 이착륙도 활주로 이외의 산간지역, 일반 임야에서도 이루어진다. 저고도 운행은 엔진이 눈, 호우 등의 잦은 대기환경 변화에서 운용되어야 함을 의미한다. 또한 비활주로에서의 이착륙으로 인해 모래, 먼지와 같은 유해물질이 엔진 내부로 흡입될 가능성이 높아진다. 이러한 운용 환경은 가스가 지나가는 엔진 구성품의 손상을 증가시킬 수 있다. 온라인 상태감시 프로그램은 SIMULINK를 이용하여 개발하였으며 입력 모듈에서 실제 엔진 계측 신호를 모사하였다. 개발된 온라인 상태감시 모니터링 프로그램의 실제 헬리콥터 엔진에 적용 가능 여부를 확인하기 위하여 터보샤프트 엔진에 적용하였다.

Keywords