Numerical Investigation about the Ground Test Results of Model Scramjet Engine

모델 스크램제트 엔진의 지상시험결과에 대한 전산해석연구

  • 강상훈 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 이양지 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

In order to see the detailed characteristics of model scramjet engine, numerical analysis was performed and compared to the ground test results done by KARI and UQ. Pressure distribution predicted by numerical analysis showed good agreements with test results. Static temperature and pressure distribution explained the mechanisms of cavity flame holder and W-shape cowl which have showed enhancing effects on the supersonic combustion.

본 연구에서는 모델 스크램제트 엔진의 특성을 자세히 고찰하기 위해 수치해석을 수행하여 실험결과와 비교분석하였다. 수치해석을 통해 예측한 압력분포도는 충격파 터널을 이용한 지상시험과 잘 일치하는 결과를 보였다. 또한 연소기 내부의 정온도 및 정압력분포에 대한 분석에서 공동보염기는 국소적인 고온영역을 발생시키며, W자형 카울은 유동의 가로방향에 대해 압력불균형을 유발시킨다는 특성을 확인하였다. 이러한 특성은 연소기 내부의 초음속 연소를 증진시키는 효과로 이어졌다.

Keywords