충격파 터널시험을 통한 스크램제트 엔진의 초음속 연소현상연구

Investigation of Supersonic Combustion within the Model Scramjet Engine by Shock Tunnel Test

  • 강상훈 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 이양지 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 첨단추진기관팀)
  • 발행 : 2008.05.29

초록

호주의 T4 충격파 터널을 이용하여 모델스크램제트 엔진의 지상시험을 수행하였다. 시험조건은 마하 7.6 고도 31km로 두었으며 연료유량, 공동보염기, 카울형상 변화에 따른 영향을 고찰하였다. 연료유량에 따라 연소기 내부에서 초음속 연소 또는 열질식 현상이 발생하였으며 공동보염기 및 W자형 카울은 연소반응을 더 활발하게 하는 것으로 나타났다.

Ground test of model Scramjet engine was performed with T4 free-piston shock tunnel at University of Queensland, Australia. Test condition of free stream was Mach 7.6 at 31 km altitude. With this condition, variation effects of fuel equivalence ratio, cavity, cowl setting were investigated. In the results, supersonic combustion or thermal choking was observed depending on the amount of fuel. Cavity and W-shape cowl showed early ignition and enhanced mixing respectively.

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