A Strategy for Marketing Information for SME considering Product and Technology Development

제품 및 기술 개발을 고려한 중소기업 마케팅 정보 제공 전략

  • 이창수 (강릉대학교 산업시스템공학과) ;
  • 손광희 (중소기업청 공공구매판로과) ;
  • 정창환 (중소기업진흥공단 e비즈니스사업처)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

Many SME have difficulties in marketing activities from early product and technology development because of lack of internal marketing abilities. This paper presents the strategy for the public information service providing so that the marketing oriented information system should provide appropriate information in every step of production from raw material procurement, processing, outsourcing, sales to collaboration. A prototype of marketing information system is implemented in terms of product information, market information, technology information and enterprise information.

상당수의 중소기업은 자체 마케팅 역량이 부족하여 제품 및 기술 개발에 있어서 초기부터 마케팅 활동을 충분히 수행하고 있지 못한 경우가 많다. 본 논문은 이러한 문제를 해결하기 위해 원료 공급에서부터 가공, 아웃소싱, 판매, 협업에 이르는 제품 생산 활동의 각 단계마다 적절한 마케팅 지향 정보가 제공되도록 공공 서비스 제공 전략을 제시한다. 또한 제품정보, 시장 정보, 기술 정보로 구성된 마케팅 지향형 정보 제공 시스템의 프로토타입을 제시한다.

Keywords