모바일 기기의 사용편리성, 채널선호도, 인지된 가치가 모바일 뱅킹시스템 사용에 미치는 영향

  • 발행 : 2008.05.29

초록

모바일 인터넷을 통한 다양한 서비스가 상용화되고 있는 가운데 모바일 뱅킹 서비스는 가장 잠재력인 비즈니스 모델로 여겨지고 있다. 그러나 인터넷 뱅킹과 다른 사용환경으로 인해 성장속도의 한계가 지적되고 있다. 이에 본 연구에서는 모바일 뱅킹 서비스의 지속적 사용에 영향을 미치는 모바일 채널선호도, 사용편의성, 인지된 가치에 관한 가설을 검증하고 향후연구의 방향에 대해 토의하였다.

Various mobile Internet services have been commercialized these days and mobile banking service is considered one of the most potential business models. However, the market growth has been limited since the implementation environment is different from that of wired-internet business services. This study is investigating the effect of mobile channel preference, perceived usability, perceived value on sustained use of mobile banking service and discussed the direction of future research at the end.

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