호주 UQ의 T4 Free Piston Shock Tunnel에서의 스크램제트 엔진 성능시험 기법 연구

Research of the Scramjet Engine Performance Test Technique at T4 Free Piston Shock Tunnel in University of Queensland, Australia

  • 이양지 (항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 강상훈 (항공우주연구원 첨단추진기관팀) ;
  • 양수석 (항공우주연구원 첨단추진기관팀)
  • 발행 : 2007.11.22

초록

한국항공우주연구원은 호주 University of Queensland(UQ)와 2006년 10월 스크램제트 엔진 성능시험 계약을 체결하고, 2007년 6월 UQ의 T4 Free Piston shock tunnel에서 마하 7.6, 고도 31.2 km 조건에서 스크램제트 엔진의 지상 성능시험을 수행하였다. 본 논문에는 T4 충격파 터널의 구조 및 데이터 취득 기법에 대하여 정리하였다.

Korea Aerospace Research Institute(KARI) made a scramjet engine test contract with the University of Queensland in October 2006. The experiments were conducted at Mach 7.6, Altitude 31.2 km condition in the T4 free piston-driven shock tunnel in June 2007. In this paper, the short introduction and data processing technique of the T4 free piston-driven shock tunnel will be explained.

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