LAMS를 이용한 자료 정렬 콘텐츠 설계 및 구현

Design and Implementation of Data Sorting Contents Using LAMS

  • 발행 : 2007.11.16

초록

본 논문의 연구 목적은 공개 학습활동관리시스템 종류 중 하나 인 LAMS를 이용하여 학습자들의 알고리즘적인 사고력을 키우며 다양한 학습 활동을 통하여 학습에 대한 흥미를 느끼게 해주는 데 있다. LAMS는 다양한 학습 환경에서 교수자가 설계한 대로 학습자가 학습할 수 있도록 시각적인 학습 디자인 제작 환경을 제공하며 또한 순차적인 학습 환경을 제공한다. 본 논문에서는 학습자의 논리적인 사고를 향상시키기 위해 컴퓨터의 기본이 되는 데이터 정렬 알고리즘을 적용하였다. 설계한 콘텐츠를 초등학생을 대상으로 학습을 수행 한 후 설문조사를 실시한 결과 대다수의 응답자들이 긍정적인 반응을 보였다. 반면 데이터 정렬 알고리즘뿐만 아니라 컴퓨터와 관련된 다양한 종류의 콘텐츠들이 제공 되었으면 좋겠다라고 응답한 응답자도 있었다. 향후에는 초 중등 교과 과정에서 컴퓨터 교육에 대한 콘텐츠와 개념적인 원리가 추가, 수정되어야 할 필요가 있으며, 또한 대중적인 학습관리시스템을 만들기 위해 노력할 것이다.

The aim of this paper is to help learners develop algorithmic thinking skill to solve a problem using LAMS and to draw their interest in learning through various learning activities to solve it. LAMS has the advantages of easy teaching contents' design and implementation and of an offer of sequential learning under various learning environments. The designed contents were applied to elementary school students' learning and a questionnaire survey was conducted. They showed positive responses, on the one hand, they hoped that various kinds of learning would be provided including not only data sorting but also technical contents related to computer. For further study, it is necessary to revise and supplement conceptual principals or contents of computer education in elementary and junior high schools.

키워드