디지털방송에서의 지역 신문 콘텐츠 수용에 관한 연구

A Study on the Reception of Local Newspaper Contents on Digital Broadcast

  • 오종서 (동서대학교 영상매스컴학부 디지털방송전공)
  • Oh, Jong-Sir (Dept. of Digital Broadcasting, School of Visual Mass Communication, Dongseo Univ.)
  • 발행 : 2007.11.16

초록

다채널 다매체의 디지털방송 환경은 오랫동안 무관의 제왕으로 언론영역에서 군림하고 있던 신문 기자들에게 적지 않은 위기감과 중압감을 안겨 주고 있다. 종이 신문의 판매 부수는 급감하고 있으며, 신문사들은 저마다 생존전략을 위해 영상매체로 돌아서고 있다. 더욱이 조중동을 제외한 지역 신문사의 경영난은 그 심각성을 더해가고 있다. 하지만, 콘텐츠의 절대 부족에 시달리는 디지털 방송매체에 있어 신문 콘텐츠의 제공은 희소식이 아닐 수 없다. 본 연구는 지역신문매체가 디지털방송의 치열한 마켓 플래이스에서 살아남기 위한 전략적 접근방법은 무엇인지에 대한 것이다. 지역성을 넘어서 온라인 저널리즘으로서의 가치 있는 신문 콘텐츠의 활용방안에 대하여 논의하고자 한다.

The environment of digital broadcast which represents as multi-channel and multimedia provides more crisis and pressure to newspapermen called as an uncrowned monarch in region of the press. The circulation of newspaper is declining dramatically and newspaper companies are turning their attention into digital broadcast in order to survive. Furthermore, besides of Chosun, Jung-Ang and Dong-A which are the three major newspapers in S. Korea, local newspaper companies are suffering from severe financial difficulties. However it could be an opportunity for digital broadcasters who undergo the lack of contents whether they are qualitative or quantitative. For the purpose of this study, it is to present a number of strategic approach in order that local newspapers outlast in the competitive digital broadcasting marketplace. Beyond the localism it intends to discuss about tapping into valuable newspaper contents as on-line journalism.

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