A Study on Development and Status of Educating Culture Content Specialists - Focusing on Domestic and Foreign Educational Organization Cases -

문화콘텐츠의 전문 인력 양성 현황 및 발전에 대한 연구 - 국내외 문화콘텐츠 교육기관 사례 비교를 중심으로 -

  • Published : 2007.11.16

Abstract

Although research interests on culture content have been increased in recent years, few studies have focused on the educating culture content specialists. The purpose of this study is to investigate point of issue based on the domestic and foreign organization cases which are related to culture content. To achieve our purpose, this study showed educating culture content specialists of foreign organization cases especially, USA, Japan, England, Australia, and Canada. In addition, we propose educating culture content specialists of domestic organization especially, university. With foreign and domestic cases of educating culture content specialists, we suggest few recommendations for development culture contents. This paper concludes with study point of issue as well as recommendations.

최근 들어 문화 콘텐츠의 급속한 발전이 있었음에도 불구하고 문화 콘텐츠 전문양성과 관련한 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구의 목적은 문화 콘텐츠와 관련된 국내외 사례를 기반으로 최근 이슈가 되고 있는 문제점을 파악하고자 하였다. 본 연구 목적을 달성하기 위해 해외 사례로서 미국, 일본, 영국, 호주, 캐나다 등 5개국의 문화 콘텐츠 전문 양성 기관에 대한 현황에 대해 살펴보았으며, 국내 대학 기관의 교육 현황에 대해 살펴보았다. 이를 기반으로 국내 문화 콘텐츠 전문 인력 양성에 있어 문제점을 파악하고, 이를 해결하기 위한 제안을 제시하였다.

Keywords