3D게임 애니메이션 제작 파이프라인 및 적용 사례 제안

3D game animation production pipeline and application instance proposal

  • 한동훈 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 이동열 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 최태준 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 이흥우 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공)
  • Han, Dong Hoon (Dept. of Game Multimedia in Graduate school, Kongju National University) ;
  • Ryu, Seuc-Ho (Dept. of Game Multimedia in Graduate school, Kongju National University) ;
  • Lee, Dong-Lyeor (Dept. of Game Multimedia in Graduate school, Kongju National University) ;
  • Che, Te-June (Dept. of Game Multimedia in Graduate school, Kongju National University) ;
  • Lee, Hung-Woo (Dept. of Game Multimedia in Graduate school, Kongju National University)
  • 발행 : 2007.11.16

초록

온라인게임 산업은 많은 성장과 발전을 이루어 왔다. 게임업체들의 고통 중의 하나로 온라인의 특성에 따라 짧아지는 게임제작 파이프라인과, 빠른 제작 스케줄에 적합하며 쉽게 게임 제작 시 응용 적용이 가능한 다양한 3D게임캐릭터 애니메이션의 형태별, 동작별, 종류별로 분류된 애니메이션 모델 기준연구를 필요로 하고 있다. 본 연구에서는 실 사례 중심으로 게임에 이용된 디지털 기반 게임 캐릭터의 요소별 모델 분류 설정을 연구 분석하여 3D게임캐릭터 애니메이션 제작에 필요한 기초자료를 도출 한 후 디지털 모션캡처시스템을 활용하여 실시간으로 다양한 캐릭터 애니메이션의 실사 움직임 제어연구를 진행하여 게임산업 및 디지털 콘텐츠 산업에 효율성이 높고 짧은 시간에 적용 가능한 캐릭터애니메이션 제작 과정 및 제작 파이프라인 도출해보고자 한다.

On-line game industry had accomplished much growths and development. One in pain of the game enterprises according to quality of on-line comes to be short Game production pipeline and it is suitable in quick production schedule and to be easy to the standard research of form by of 3D game character animations which are various the game production at the time of application is possible, operation by and type by in necessity. Element by model classification of the digital base game character which is used in game it set from the research which it sees and research it analyzed and the fundamental data which is necessary to 3D game character animation productions escape it tried. And the digital motioncapture it applies a cap department system and real picture of the character animation which is various at real-time the control research moving and it advances at the time when the effectiveness is short highly in game industry and digital contents industry application the character animation production process which is possible and production pipeline escape the reporter to do it does.

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