한국콘텐츠학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Contents Association Conference)
- 한국콘텐츠학회 2007년도 추계 종합학술대회 논문집
- /
- Pages.473-477
- /
- 2007
인공관절의 사업화 기회 분석
Artificial Joints - Commercialization Opportunity Analysis
- Lee, jong-eun (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kwon, young-il (Korea Institute of Science and Technology Information)
- 발행 : 2007.11.16
초록
인공관절 산업은 기계, 바이오, 소재, 의학 기술이 유기적으로 연관을 맺는 복합 산업이다. 인공관절 산업은 고령화 사회에 진입함에 따라 시장 성장이 예상되는 고부가가치 산업으로, 거의 전량 수입에 의존하는 아이템이므로 국가차원에서 육성이 필요한 지식기반의 부품산업이다. 인공관절 산업은 다양한 소재로 구성된 부품에 기반하고 있으므로, 대기업보다 기술력 있는 중소기업 및 벤처기업의 참여가 많이 이루어지고 있다. 인공관절의 사업화 환경분석에 기반을 두고 사업화 아이템과 사업화 추진전략을 분석하였다. 사업화 환경은 수요, 환경, 기술 요인을 조사하고 성장촉진 및 저해 요인을 도출하였다. 이러한 분석 요인들을 바탕으로 기술에 대한 수요와 기술개발의 발전방향을 분석하여 사업화 아이템을 창출하였고, 이를 종합하여 사업화 추진전략을 분석하였다. 인공관절 산업의 사업화 기회는 통합적인 기술개발시스템 구축, 마케팅 강화, 틈새시장 진출, B2B 전략 등을 기반으로 창출될 수 있을 것으로 전망된다.
Industry for artificial joint is a complex one based on various technologies, including mechanics, biotechnology, material engineering, and medicine which are connected closely. This industry has been already known to a higher value-added business, and as going into an aging society, is expected a market growth. Also, it is a knowledge based component industry and each components assembled into product is almost all import items. This characteristics made many small and medium and venture enterprises participate in this area. For these reasons, it is needed a government's promotion. In this study, commercialization environment was analyzed and then commercialization items and strategies was figured out. Firstly, three factors for need, environment, technology were analyzed and then growth drivers growth restraints were provided. Secondly, items and strategies for commercialization were analyzed based on needs and trends of technology. Commercialization opportunities are expected to be created based on strategies following as; building a integrated technology development system, making a public opinion, strengthening a marketing, entering into niche market, B2B strategies etc.
키워드