The Decision of Famous Business Areas for Small and Middle Enterprises

중소기업 유망 사업분야 선정 방법론에 대한 고찰

  • 박창걸 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 한혁 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 노현숙 (한국과학기술정보연구원)
  • Published : 2007.11.16

Abstract

All of enterprises are diversifying it's business items for going concern. But it is very difficult to find a successful business items because they should be in front of various risk factors. Especially the small and middle enterprises are inferior to the large enterprises in every way likes technology development, marketing and human resources etc. So, it can be a decisive decision making to branch out to them. Because they should concentrate their resources for it. This research introduce systematic approach of the decision of famous business items for small and middle enterprises.

계속기업을 전제로 하는 기업들은 꾸준히 새로운 사업을 탐색과 투자로 사업화를 모색한다. 그러나, 일반적으로 그 성공확률은 매우 낮아 R&D과제의 사업화 성공확률이 1/3,000에 불과하다고 한다. 따라서, 기업에서 사업다각화의 일환으로 새로운 사업에 진출한다는 것은 높은 위험을 감수해야만 하는 경영자의 중대한 의사결정 사항이다. 특히, 기업활동의 제반 역량이 대기업에 비해 열악한 중소기업들의 경우에는 높은 위험에 대한 부담으로 새로운 사업분야로의 도전에 적극적으로 대처하기 어려운 것이 사실이다. 본 연구는 중소기업과 중소기업 정책 입안자 들에게 중소기업형 유망 선도업종을 발굴하는 접근방법론과 적용 결과를 제시함으로써 체계적인 사업 및 R&D 기획을 위한 정보를 제공하고자 하였다.

Keywords