고객 모니터링을 통한 고객가치 창출

Customer Value Creation Through Customer Monitering

  • 양희진 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 이명선 (한국과학기술정보연구원)
  • Yang, hee-jin (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Lee, myung-sun (Korea Institute of Science and Technology Information)
  • 발행 : 2007.11.16

초록

최근 디지털과 인터넷의 발전으로 시장이 공급자에서 소비자 중심으로 바뀌고 있으며, 이러한 환경에 대응하기 위해 변화된 고객가치를 제대로 파악하고 구현했을 경우 긍정적인 성과를 기대할 수 있다. 고객가치가 경영성과에 중요한 선행요인으로 대두됨에 따라, 많은 기업들이 고객가치를 창출하기 위해 다양한 마케팅활동을 펼치고 있다. 고객에게 중요한 가치를 제공하기 위해 고객에 대해 장기적인 트렌드와 환경의 변화를 지속적으로 모니터링 해야 한다. 따라서 본 연구에서는 고객지향적인 고객가치 창출 전략 수립에 효과적인 방법을 제공하기 위한 방법으로 수행하고 있는 주기적이고 체계적인 일련의 고객모니터링 활동을 통해 변화하고 있는 고객가치요소를 어떻게 파악하고 제공하여 기업성과에 기여하는지를 분석하고자한다.

Recently, as grow of digital and internet, market is change consumer orientation from provider orientation. So, if firms detect and offer customer value to cope with this environment, they can expect to positive business performance. Because customer value affect on business performance, many firms are playing diverse marketing action to create customer value. For offer important value to customer, firms must monitering continuously on environment change and customer trend. So, The purpose of this paper is to analyze on customer value factors through customer monitering action.

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